Idegen érdekeket szolgálnak

Az orosházi képviselő-testület augusztus 1-jén rendkívüli(nek nevezett normális) ülést tartott, a legtöbb napirendről itt adtam tájékoztatást.

Most arról az anyagról szeretnék beszélni, ami a következő – nem rövid – címet viseli: „TOP program keretében benyújtandó TOP 5.1.2-15 kódszámú, Helyi foglalkoztatási együttműködések elnevezésű pályázat előkészítési feladatainak elindítása”.

A „TOP” rövidítés az uniós pályázatok egyik ágát, a Terület- és Településfejlesztési Operatív Programot jelenti, ez a mostani (2014-2020) uniós ciklus területi operatív programja, ebben tud pályázni Orosháza is, ezért fontos, ezért találkozunk ezzel az elnevezéssel gyakran.

Maga az előterjesztés nem hosszú, két és fél oldal, ajánlom elolvasásra:

Letöltés (PDF, 106KB)

Ezzel az anyaggal kapcsolatban a következő hozzászólást tettem a testületi ülésen:

Az előterjesztés azzal kezdődik, hogy felidézi az egy évvel ezelőtti hasonlóan nyár közepi és rendkívüli ülést. No, nem azért, mert akkor megakadályozták diktatórikus módon, hogy képviselőként kérdezhessek (ezt utóbb a Fidesz-kormány megyei hivatala tette helyre), hanem azért, mert akkor kötött együttműködési megállapodást az önkormányzat a Projektfelügyelet Kft.-vel. Mint emlékezetes, ez a cég szinte az égből pottyant elénk, nem lehetett róla tudni semmit, ha csak azt nem, hogy előző évben szinte semmilyen forgalma sem volt, alkalmazottja nem volt, de nagy hirtelen sorra bízták meg a Békés megyei önkormányzatok, köztük a mienk is, nagy léptékű uniós pályázatok előkészítésével. Magam igyekeztem a cég referenciáiról érdeklődni, tekintettel arra, hogy még egy egyszerű honlapja sem volt ennek a társaságnak (most sincs), de akkor azt a választ kaptam, hogy ne aggódjak ezen, hiszen egy cég értékét igazából a mögötte álló szakemberállomány adja, az pedig hirtelen lett neki. De még milyen! „11 munkavállalóval dolgoznak, ebből 3 munkavállaló a békéscsabai irodában dolgozik, a többi 8 munkavállaló a budapesti központban végzi a munkáját. Valamennyien főállásúak, és felsőfokú végzettségűek. Vannak köztük közgazdászok, 3 jogász. 2 települési és területfejlesztő szakmérnök és egyéb felsőfokú végzettséggel rendelkezők. Általában mindannyian 5-10 év gyakorlattal rendelkeznek a saját szakterületükön, tehát egyikük sem frissen végzett egyetemista, hanem meglehetősen nagy tapasztalattal rendelkeznek. Ezen kívül a Kft, mint minden más hasonló tevékenységgel foglalkozó cég körülbelül 70-80 olyan emberrel dolgozik még együtt…” Mondta mindezt a kft. képviseletében megjelent szakértő, no, nem az ügyvezető, ő nem jelent meg.

Szóval azok után, hogy így vezették föl ezt a céget, amelynek azóta több megbízást is adtak, a mi ellenvéleményünk dacára, most azt írták bele az előterjesztésbe, hogy a következő TOP-os pályázat előkészítését a Projektfelügyelet nem tudja vállalni. Az indoklás szerint: „kapacitáshiány miatt”!

Tehát „kénytelenek voltak” nyilván „nagy sajnálatukra” új céget keresni, és találtak is – no persze, ez sem orosházi, azt bizonyára nem szabad – egy budapestit, úgy hívják: Humanitas Socialis Kft.

Az előterjesztésben az van, hogy három ajánlatot kértek be. Ezzel kapcsolatos kérdéseim: melyik volt a másik kettő, és mi indokolta éppen ezen három társaság meghívását? Honnan ismerték őket, milyen korábbi kapcsolata volt az önkormányzatunknak a meghívott cégekkel, kifejezetten a nyertessel? Ezek az adatok ugyanis nem titkosak, sőt, éppen hogy az orosházi közvélemény számára nyilvánosak, eleve bele kellett volna írni az anyagba, nem véletlen, hogy nem tették! Abban biztos vagyok így látatlanban, hogy a másik két ajánlat (ha egyáltalán beérkezett), „éppen” „véletlenül” fölötte volt a nyertes ajánlatnak. Így szokott ez lenni a fideszes gyakorlatban… Fő a jogszabályok betartása, persze!

Az, ami a pályázat tárgya (Helyi foglalkoztatási együttműködések) nincs probléma, az helyes. Mivel ilyenkor mindig azzal vádolnak bennünket, hogy a pályázat tárgyát támadjuk, előre jelzem, ez nem igaz. Azt viszont minduntalan szóvá tesszük, hogy az ilyen 100%-os finanszírozású projekteket kikkel és hogyan bonyolítják le.

Most éppen ezt a Humanitas Socialis Kft.-t választották ki. Az egyik korábbi ülésen ugyanígy szóvá tettem azt, hogy miért éppen a pusztaottlakai Dél-Békés Mezőgazdasági Termelőiért Alapítványt választották ki konzorciumi partnerként a hasonló témájú TOP-os pályázatban. Nem tudták megválaszolni. Azon kívül, hogy ezer szállal kötődik Simonka Györgyhöz. Akkor is utaltam rá, most is megteszem, megjelent a HVG 2015. augusztus 8-i számában egy tényfeltáró újságcikk a „Kulcs egy jobb élethez” fantázianevű programról, amit az előbb említett alapítvány koordinált, és amelyben közreműködőként feltűnik ez a Humanitas Socialis Kft. is. A valódi kötődés ugyanis itt van! A kiválasztás valódi indoka ugyanis itt van!

Gyakran az is elég, ha csak aláírjuk a jelenléti ívet, nem is kell ott maradni. A lényeg, hogy a létszám igazolva legyen. Közmunkások vagyunk, akiknek meg van mondva, hogy éppen melyik programon kell részt venni. Választásunk nem igazán van.” – mondta el az egyik résztvevő. Így költöttek el 1800 millió forintot! És most ismét ennek az érdekkörnek akarnak újabb pályázatot adni!

Válasz gyanánt a következők hangoztak el a városvezetés részéről:

Három cég ajánlatát kérték be, eleve mind a három budapesti. (Tehát nem hogy Orosházáról, a környékről, még Békés megyéből sem tudtak ajánlatot kérni. Érdekes, nem? Arról nem is beszélve, hogy egy ilyen pályázat előkészítését a Polgármesteri Hivatalnak meg kellene oldani, és nem jó pénzért fizetett külsősöket alkalmazni, de valakiknek ez is megéri, érdekük.) A három pályázat közül a Humanitas Socialis Kft. ajánlata volt a legkedvezőbb, az lett a nyertes, 8 milliós árral. A második ajánlat 9, a harmadik pedig 10 milliós volt. „Véletlenül”, „éppen” fölötte voltak, ahogy azt én előre jeleztem. Ne feledjük: a közbeszerzési szabályokat néhány évvel ezelőtt a Fidesz úgy módosította, hogy elég legyen ilyen esetekben három ajánlatot bekérniük, azt pedig ők döntik el, hogy kiktől kérik. Hatalmas a gyanú ilyen esetekben, hogy a háttérben összejátszás történik, keresztbe adnak egymásnak ajánlatokat, papíron persze a jogszabályokat mindenki betartja, csak az egésznek távolról is érezhető mutyi-szaga van. És hogy miért a Humanitas Socialis Kft.? Hát azért, mert az elmúlt hónapokban a városvezetés „megismerte”, „megismerkedett” velük. Jelzem, a testületi ülésre a cégtől, amelyet éppen most bíz meg az önkormányzat, egyetlen képviselő sem érkezett. Így arra sem válaszolt senki, hogy igaz-e, amit a HVG írt, amit fentebb idéztem a kamu jelenléti ívekről. Nem is cáfolta senki, pedig ezt már másodjára olvastam föl.

HVG-cikk: olvassa el!

Letöltés (PDF, 3.39MB)


Ez a mostani megbízás 8 millió 255 ezer forintról szól, de ez csak a pályázat előkészítése. Az az összeg, amire pedig majd pályáznak, előreláthatóan 300 millió forint lesz. Szóval várhatóan készül majd „stratégia”, „építik majd a partnerséget”, meg „létrehoznak foglalkoztatási paktumot” is, és higgyük el, a jelenléti ívek is pontosan, szépen alá lesznek majd íratva. Ahogy kell. A 300 millió pedig elfolyik, ahogy szokták…

Ja, és mindez, hogy én ezzel egyáltalán foglalkozni mertem, hogy a véleményemet (a tényekre alapozva, amit nem cáfoltak) elmondtam, az „balhépolitizálás”, az előterjesztő szerint. Szerintem meg az a botrány, ahogy ezeket a százmilliókat, milliárdokat, amiket pedig jó célra is használhatnának, és amiknek egy részét a magyar adófizetők teszik hozzá, egyszerűen ellopják.