Egy orosházi polgár élménybeszámolója

Szinte nem múlik el hét, hogy valamilyen formában ne foglalkozzak az Orosházi Kórházzal. Decemberben a képviselő-testület tárgyalt egy kórházzal kapcsolatos előterjesztést, aminek kapcsán több kérdést is feltettünk, de ezekre nem válaszolhatott a főigazgató, mert az ülést levezető Dávid Zoltán polgármester nem engedte!

Akkor azt írtam – így gondolom ezt most is -, hogy

Ha valami nem „politikai” kérdés, hanem mindannyiunk közös ügye, érdeke, az az, hogy megfelelő, jó színvonalú legyen Orosházán az egészségügyi ellátás, azon belül a kórházi gyógyítás. Mert ma én kerülhetek be, holnap ő vagy más, az én anyám, a másik apja, testvére, felesége stb. A betegség nem ismer politikai hovatartozást, világnézetileg semleges.

Korábban foglalkoztam az úgynevezett központi műtő tömbbel is. A decemberi testületi ülés egyik érdekes pillanata volt, amikor az egyik alpolgármester a három közül kioktatóan azt mondta, hogy tudhatnánk róla, ha elmentünk volna az épület átadására. A vicc az, hogy mi ott voltunk, ő nem volt, ezt tudhatta volna, ha ott lett volna. Na, ilyen színvonalon vezetik a várost, ez a szint.

Ma befújt egy levelet a postaládámba a szél, változtatás és szerkesztés nélkül közzéteszem, szerintem tanulságos.

Az azért döbbenetes, hogy ma, január 8-án, amikor e sorokat írom, továbbra sincs válasz a decemberi testületi ülésen feltett kérdéseinkre:

Mi az állása a tavalyi év elején indult egészségügyi átszervezésnek, hogyan érinti ez az orosházi kórházat? Mi lesz, ha a békéscsabai és a gyulai kórházat összevonják, mint ahogy hírlik? Mutatja az is, hogy oda milliárdos nagyságrendű források érkeztek. Legutóbb Gyulán az új műtéti tömböt adták át berendezett műtőkkel, amíg nálunk csak a nagy üresség van az új, 5 év alatt elkészült tömbben. Mennek el az orvosok, nővérek, ki fogja ellátni a betegeket? Megpályáztatták az osztályvezetői állásokat, mi hír ezekről, megtörténtek-e a kinevezések?

Ha esetleg az orosházi adófizetők pénzéből kiadott és minden háztartásba bedobott önkormányzati újságban megjelenne egy interjú a kórház főigazgatójával, biztos vagyok benne, hogy ezekre a kérdésekre – végre – választ kapnánk. Nem én, az a kisebbik gond, hanem az orosháziak és az ellátási körzetbe tartozó 130 ezer ember.

„Élménybeszámoló” az újonnan átadott egészségügyi tömb működéséről

Az a szerencsétlenség ért, hogy módom nyílt igénybe venni a frissen átadott egészségügyi tömb röntgen részlegét.

A helyi média arról tudósított már hetekkel ezelőtt, hogy elkészült és átadásra került eme nagyszerű részleg, melyet ott tartózkodásom során maga a főigazgató úr is megerősített az őt kísérő jól öltözött fiataloknak. A helyzet meglehetősen groteszk volt, arra való tekintettel, hogy a főigazgató úr mindezt több hatalmas faláda között említette, melyek szemmel láthatóan beépítésre váró eszközök, nem pedig a folyosói berendezés szerves részei. De nézzük ezt el neki, minden bizonnyal nem vette észre az oda nem illő tárgyakat, mint ahogyan azt sem, hogy a falból szabadon lógnak ki vezetékek. Ezek nyilván kevésbé fontos szempontok, hiszen ha a betegek ellátási szintje a már működő részben hatékonyabb, akkor senkinek nem lenne egy rossz szava sem. Sajnos ez nem így van, a működés fejetlen és senki nem találja helyét az új rendszerben. Ez persze nem az ott áldozatosan dolgozók hibája, mind inkább azoké, akiknek nem volt fontos a processz kialakítása, csak az ünnepélyes szalagátvágás és a médiakampány. Ezt sajnos mi betegek a saját bőrünkön érezzük, miközben küldözgetnek egyik ajtótól a másikig, és hosszú órákat töltünk el várakozással.

Néhány tapasztalatot itt meg is osztanék a szervezetlen működés szemléltetésére.

A beteg felvételi pulthoz lépve átadtam a beutalómat, mely láttán az ott dolgozó hölgy közölte, hogy menjek a folyosón jobb kéz felé a negyedik ajtóhoz, de ne lepődjek, meg ha sokan vannak, így tettem. Kezdetét vette egy maratoni várakozás, így volt időm beszélgetni az ott várakozókkal. Egy hölgy arról számolt be, hogy reggel fél nyolcra érkeztek, ők voltak a másodikak de még nem kerültek sorra, ez történt negyed tíz magasságában. Ekkor felvetődött bennem is a kérdés, vajon sorra kerülök e, mivel előttem vannak vagy húszan és reggel óta még a második beteget sem látták el. Közben folyamosan érkeztek a beteghordók a kórházi fekvőbetegekkel, melyek előnyt élvezve soron kívül mentek be az ajtókon a járó betegek előtt, ezen kívül érkeztek az SBO irányából is betegek, akik szintén soron kívüliséget kapnak, de ez természetes is sürgősségi esetekben. Ha lehetne itt egy javaslat, a fekvő és járóbeteg ellátást legalább időben célszerű volna elkülöníteni egymástól, mert ez a járóbetegekkel szemben nem korrekt a várakozási idő folyamatos növelése. Másfél órányi várakozás után egy üdítő hang szólalt meg a távolból a nevemet mondva. Mint kiderült a folyosó másik oldalán lévő röntgenbe kell mennem, így rossz helyen várakoztam, de mivel a hölgy elég hangosan szólított így volt szerencsém ezt meghallani. Ezt követően egyre több ismerős arccal találkoztam ebben a folyosó szakaszban az előző várakozási pontról, mint kiderült ők is rossz helyre lettek kalauzolva.

A hosszú várakozás közepette több jól öltözött fiatalt (valamiféle kórházi vezetők lehettek) lehetett látni mobiltelefonnal zsebre dugott kézzel sétálgatva a folyosón (mintha valamelyik értéktőzsdén lennénk), és többször feltűnt a főigazgató úr is, úgy tűnt mindannyian elégedettek az itteni dolgokkal.

Egy-két dologra azért felhívnám a figyelmet, mert olybá tűnik, hogy elmennek mellettük.

Nincs egyetlen fogas sem amire téli időben fel tudnánk akasztani a kabátunkat, holott több órát téli kabátban végig állni a fűtött folyosón nem szerencsés. A zsúfoltság miatt az ülőhelyek száma kevés, többen órák óta ácsorognak. Nincs egyetlen hulladékgyűjtő kuka, nincs ital vagy víz automata sem a folyosón, holott a több órás ittlétben akár meg is lehet szomjazni. (A nagyobb helyismerettel rendelkezők átmentek a sürgősségire a kávéautomatához, de sajnos az ki volt húzva a konnektorból.) Az újonnan átadott épületben található ajtókra absztrakt módon celluxszal felragasztgatott, szamárfüles papírok adnak némi támpontot a helyiségek funkcióját illetően, ez meglehetősen igénytelen megoldás. Azt javasolnám a nagy megelégedettségen túl az illetékeseknek, hogy legyenek kritikusabbak, vegyék észre a hibákat, és azokat javítsák ki. Ez a létesítmény az adófizetők pénzéből épült és lesz fenntartva, ezért a fizetett szolgáltatásért minden beteg joggal várhatja el a megszervezett munkát, a körülmények megfelelőségét, az értékek megóvását.

Tisztelettel:

Egy tisztességesen járulékot fizető orosházi állampolgár

Orosháza, 2016-01-08.